söndag 20 januari 2013

Fantastiska dagar i Whitsundays

*Varning för lång text*

God dag, kära läsare.
De senaste dagarna ha varit fullspäckade med äventyr och levnadsglädje. För enkelhetens skull väljer jag att göra lika som efter vårt besök till Fraser Island; nämligen att dela upp inlägget i dagar och beskriva våra förehavanden på det sättet.

Torsdag
Det senaste inlägget avslutades med en negativ mening, vilken löd att vädret inte alls såg lovande ut. Det som är bra med Australien (ibland även dåligt naturligtvis) är att vädret på morgonen inte alls behöver reflektera vädret på eftermiddagen. Det gjorde det inte denna gång, utan himlen sprack upp och vädret levererade, så att säga.
Klockan 14.15 avgick katamaranen som vi skulle komma att spendera två dygn på. Vi var alla lite skeptiska inför resan av någon anledning - vädret såg som sagt inte lovande ut, sjösjuka var troligen att vänta, man vet aldrig om man hamnar med några lite för suparglada irländare et.c, et.c.
Vår skepsism skulle dock visa sig vara felaktig på alla fronter.
Gruppen på båten bestod i stort sett av svenskar, britter, holländare och tyskar. Alla kom förvånandsvärt bra överens och allt flöt på bra.
Första dagen var i stort sett endast en transporsträcka på några timmar där vi lärde känna varandra, innan vi slutligen kom fram till nattens tillhåll. Själva natten spenderades sovandes på däck. Dock under ett tälttak då regnrisken boksavligen var överhängande.

Fredag
Den huvudsakliga dagen av vår Whitsundays-trip.
Runt 7-snåret gick vi upp för att äta frukost och tog sedan livbåten in till land för att spendera några timmar på den strand som för närvarande är rankad som nummer 2 i världen - Whitehaven Beach.
Det är ingen som helst idé att jag ens försöker beskriva den. Ord är inte tillräckliga. Bilder utlovas inom några dagar.
En utav de mest intressanta sakerna på stranden var djurlivet. Då vi anlände såg vi något som först bara såg ut att vara ett hav av grå, små stenar. Då vi kom närmare såg vi att det var tusentals (!) små, blåsilvriga sandkrabbor som rörde sig i sådana synkroniserande formationer att självaste Kim Jong-Un skulle ha blivit grön i ansiktet av avund.
Efter att vi tagit lite bilder begav vi oss ut i det grunda vattnet och fann att vi i stort sett var omringade av 5-6 dödligt giftiga stingrockor (en sådan som dödade The Crocodile Hunter). Hur häftigt som helst! Det bör dock nämnas att stingrockor inte attackerar om man inte provocerar dem. Lite nojjig var man dock att man skulle trampa på någon då några av dem som begravt sig själv under sanden på bottnen.
Havsvarelserna fortsatte att infinna sig, då vi ett tag senare befann oss några meter från en ca en meter stor revhaj.
Inte blev det heller sämre då vi lite senare då vi kommit tillbaka till katamaranen fick beskåda en havssköldpadda på några få meters avstånd.

Efter Whitehaven bar det vidare till en bukt där vi snorklade. Snorklingen var vi ordentligt besvikna på, men vi fick i alla fall klappa en fisk som var ca 1 meter lång och 50 cm hög.
Natten spenderades under bar himmel och tusentals och åter tusentals stjärnor. Fenomenalt häftigt!

Lördag
Runt kl 07 låg vi i vattnet för snorkling igen. Bra mycket bättre denna dag, men ändå ingen "wow-upplevelse". Dessutom lyckades flera från gruppen simma med havssköldpaddor, men vi såg då inga, tyvärr.
Efter snorkelturen återstod endast hemfärden på några timmar. Temperaturen låg kring 40 grader C och det stekte på ordentligt. Efter halva vägen stannade vi som tur var till så vi fick dyka i havet. Detta hade tidigare varit förbjudet då det finns livsfarliga maneter i vattnet (snorklingen utfördes i sting suits), så det var på egen risk vi hoppade i. Men värt var det!
Lite senare hade vi 6 delfiner som simmade precis framför katamaranen. Fantastiska djur!

Efter detta återstod endast en efterfest på kvällen. Denna spenderade vi främst tillsammans med två britter, Scott och Nicole, och två tyskor, Julia och Theresa som vi lärt känna på båten. Hur trevligt som helst!

Det är fantastiskt vad mycket kontakter man knyter här borta. Igår fick vi till exempel en inbjudan till Scott och Nicole i Brighton, England. Så vi får försöka se till att dra en weekend i England i sommar!

Sammanfattningsvis så var det i alla fall två helt fenomenala dagar och på det stora hela var det nog de två bästa dagarna hittills på resan. Hur mycket vi än uppskattade Fraser Island så skulle vi säga att om man endast skall välja en av de två utflyktsmålen så är det Whitsundays som gäller!

Söndag
Lämnade Airlie Beach och åkte 59 mil till Gladstone där vi nu är. Underligaste hostelet hittills. Vi är i stort sett inneboende hos en familj. Imorgon bär det av ner till backpackermeteropolet Byron Bay. 69 mil i bil. Woho!