fredag 8 februari 2013

Livet i Hongkong, Kina

Jag kan inte riktigt bestämma mig för stavningen av Hongkong. Mig veterligen särskrivs det i engelskan (Hong Kong), men skrivs ihop i svenskan. Dock anser jag att det även borde särskrivas i svenskan (och de som känner mig vet hur mycket jag hatar särskrivning. Det borde betraktas som en folksjukdom. En empidemi). Jag antar att jag får hålla mig till den svenska versionen, hur fel jag än tycker att den är. Om någon vet hur det ligger till så får ni gärna kommentera det i kommentarsfältet nedan.

Aja, Hongkong vare jah...
Dagarna går ganska långsamt, om man skall vara ärlig, här i Kina. Här kommer ytterligare en sak jag/vi funderat på förresten - är Hongkong en stad eller ett land? Det hela är lite luddigt. Vi har kollat upp saken och kommit fram till att Hongkong är en stad som tillhör Kina, men som har självstyre och därmed inte svarar till Folkrepubliken Kina. Staden har dessutom en egen flagga och agerar egen nation under till exempel Olypiska Spelen. Luddigt som sagt.
Hädanefter kommer Hongkong att benämnas som "staden" då vi tolkar det som att det är vad det är. Har vi fel så kommentera gärna även det.

Hur som helst är kulturen här i Kina i stort sett så långt ifrån den svenska man kan komma. Gatorna är SMOCKFULLA med små, korta, mörkhåriga, brunögda asiater och överallt hänger olika, mestadels föfallna, skyltar. Det är så många reklamskyltar att de täcker varandra.
Det är en otrolig skillnad motför kära Australien. Här är tempot högt och allt är smutsigt. Vi bor på ett hostel som närmast liknar ett thailändskt fängelse och rummet är på ca 9-10 kvm.
Trots allt detta så gillar vi det! Kanske inte världens bästa ställe, men att ha varit här och fått upplevt den här delen av världen känns värdefullt.

Det skall dock sägas att vi då vi vandrar runt på gatorna utanför känner en viss respekt för dessa små kineser. Det är nämligen så att, enligt statistik på det kära "Internet:et", så har Hongkong högst genomsnittligt IQ i världen, nämligen 107 (tror Sverige har 102 eller något). Imponerande är bara förnamnet. Vi var igår till de lite rikare områdena och här styr verkligen ekonomin. Banker överallt, varvat med lyxbutiker och inte en enda trashig kinesskylt i sikte.

På söndag firas det kinesiska nyåret, så det skall bli spännande. Återkommer om skeendena där efteråt.


Hörs!
/Mattias

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar